یکشنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ |۵ صفر ۱۴۴۶ | Aug 11, 2024
عسگری

حوزه/ عسگری با اشاره به نقش وحدت در اربعین بیان کرد:  یکی از برداشت هایی که از اربعین می‌توانیم داشته باشیم  وحدت بشریت آزادیخواه جهان اسلام، برعلیه ظلم و کفر است، پس باید در معرفت افزایی و انجام کارهای فرهنگی موثر کاری انجام دهیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، جعفر عسگری پیش از ظهر امروز در نشست مشترک ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات و کمیته ها و موکبداران ستاد اربعین استان اصفهان با خبرنگاران و اصحاب رسانه اظهار کرد: اربعین نوید بخش حضرت ولیعصر (عج) است،اربعین و نام حسین (ع) جهانی شده است، در موقع ظهور حضرت ولیعصر (عج) ندا می‌دهد ای اهل عالم همانا جد من حسین (ع) است،لذا باید نام امام حسین(ع) در جهان شناخته شده باشد که اکنون آن را بیشتر در اربعین می‌بینیم.

وی افزود: اربعین را باید در تمام ابعاد مورد توجه قرار داد، ابعاد فرهنگی که ماهیت فرهنگی دارد، اما لازم است در آن حوزه نیز کارشناسان پای کار بیایند و از این فرصت جهانی بهره ببرند.

عسگری خاطر نشان کرد: کارشناسان، اندیشمندان، حوزویان باید پای کار بیایند و فرهنگ عاشورا را در ابعاد اجتماعی، امنیتی، سیاسی و فرهنگی ترویج دهند، تحقق این امر به کار کارشناسی نیاز دارد، همچنین نگاه ما باید به اربعین تغییر کند که این هنر ماست که باید یک برنامه دراز مدت ایجاد شود و از این ظرفیت برای روشنگری بشریت استفاده شود.

رییس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات گفت: اربعین هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی رویش دارد چرا که در سال قبل حدود ۲۲ میلیون زائر از اقصی نقاط جهان در این همایش عظیم شرکت کرده و امسال به گفته مسئولین عراقی پنج میلیون افزایش دارد که به بیست و هفت میلیون می‌رسد و از آن فقط پنج میلیون ایرانی هستند و بقیه از عراق و دیگر کشورها هستند.

وی تصریح کرد: ما باید با توجه به شعار محوری امسال که کربلا طریق الاقصی است، ارتباط و وحدت ایجاد کنیم،اربعین امسال با پارسال متفاوت است و سوژه ها و برداشت های مختلف دارد و این مراسم، مراسم مذهبی چند روزه نیست و دشمن یقینا در گوشه گوشه اربعین کار می‌کند تا آن را به انحراف بکشاند، اربعین نیاز به حفاظت دارد تا دچار آسیب نشود و آن تبدیل به پیاده روی خانوادگی نشود.

عسگری با اشاره به نقش وحدت در اربعین بیان کرد: یکی از برداشت هایی که از اربعین می‌توانیم داشته باشیم وحدت بشریت آزادیخواه جهان اسلام علیه ظلم و کفر است، پس باید در معرفت افزایی و انجام کارهای فرهنگی موثر کاری انجام دهیم.

وی به گوشه ای از کارهای فرهنگی اشاره کرد و گفت: کتابچه ای تهیه شده است که زائر بداند چه برداشت هایی در مسیر داشته باشد،ما باید کار فرهنگی عمیق انجام دهیم و کار سطحی و هیجانی نکنیم و برکار معرفتی و ریشه ای تمرکز کنیم.

رییس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات اصفهان عنوان کرد:ما باید سراغ قشری برویم که کربلا نرفته چرا که هر کسی که رفت نمک گیر می‌شود و از کسانی که مسئولیت دارند باید خواست که زمینه فراهم شود کارهای فرهنگی انجام دهند،برای ارتباط با زائرین غیر ایرانی نیز باید دانشگاه و سیستم های فرهنگی پای کار بیایند و ارتباط با زائرین عرب زبان یا انگلیسی زبان انجام دهند.

عسگری ادامه داد: رفاه و غذا مهم است اما باید کار فرهنگی انجام دهیم کار باید به دور از پراکندگی و سازمان یافته انجام شود، که قبلا زائرین غیر ایرانی استقبال کردند.

وی خاطر نشان کرد: اربعین جهانی شده است و پرچم آن به دست شیعه و ایران بوده و مسئولیت دار آن است،باید دنبال اثری باشیم که همیشه به یادگار بماند،گوشه گوشه های اربعین جای کار دارد و خبرنگاران مسئول مطالبه گری هستند و لازمه این این است که نسبت به کارهای خودمان شناخت پیدا کنیم و این سفر را برویم.

رییس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات اصفهان افزود: ستاد توسعه و بازسازی عتبات سه ماموریت دارد یکی از آنها توسعه و بازسازی عتبات مقدس است، صحن حضرت زهرا (س) ۲۵۸ هزار متر مربع است که گوشه گوشه آن را زائران استفاده می کنند، صحن حضرت زینب (س) روبروی باب القبله در کربلا ساخته شده و هنوز به اتمام نرسیده در حال استفاده هستند، باید مردم را تشویق کنیم که نذورات را در حوزه ی توسعه و بازسازی انجام دهند.

وی تصریح کرد:نکته دوم مدیریت و نظارت به این مواکب است که وظیفه اصلی ما مدیریت این مواکب و سازمان دادن است، ما ۱۸۰ موکب در استان اصفهان داریم، البته ۲۲۰ ثبت‌نامی داشتیم، این موکبها ساختاری که دارند این است که دارای هیات امنا، رییس هیات امنا، نایب رییس ، خزانه دار، عضو اصلی عضو علی البدل، بازرس اصلی و بازرس علی البدل بوده اند.

عسگری به کادر اجرایی موکب ها اشاره کرد و گفت: کادر اجرایی در موکب ۹ نفر هستند، روحانی به عنوان مسئول فرهنگی موکب ، پزشک، پرستار، ناظر بهداشتی و مستند ساز هستند.

وی گفت: استان اصفهان از نظر تعداد مواکب بعد از خوزستان و تهران بیشترین موکب کشور را دارد، ۳۳ موکب از نجف تا کربلا، ۱۵ موکب در نجف و ۵ موکب در کاظمین و سامرا و بقیه ی آن در کربلا مستقر هستند.

رییس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات اصفهان در رابطه با هزینه ها و بودجه برپایی موکب ها بیان کرد: هیچگونه هزینه و بودجه دولتی، ما در این جا نداریم و همه ی آن مردمی است.

عسگری بیان کرد: در حوزه توزیع برق کار ارزشمندی است که نیروهای بازنشسته شرکت توزیع آمده اند و منطقه وسیعی را برای رفاه حال زائرین برق رسانی میکنند.

وی در پایان به زائران ایرانی توصیه کرد: از اسراف پرهیز کنند و مراقب بهداشت و سلامت خود باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha